Friday, April 04, 2014

10 hari sebelum edd...



Hai! 

Salam to all readers. Hari ni aku dah masuk 38 weeks 5 days pregnant if according to my clinic's estimation..
My last menstrual period was 7/7/13, my estimated due date is on 14/4/14.. 
Amboi bukan main cantik both dates tu yek? Hehe.. 
Tp kalau ikut kiraan internet, my edd should be around 12/13 of april.. 
Nevermind, since tarikh to deliver pun can be plus mines 2 weeks right..

So, what really bothers me to write up this entry? 
Of course la sebab belum bersalin kan. Haha
Feeling nak tunggu baby keluar ni.. Aish.. Mcm.. Mcm... 
Susah nak cter. Rasanye mommy2 yg sarat preggy mesti tau kan feeling dia. 
Lagi2 bila kite ni jenis yg dikeliling org yg penah ade pengalaman bersalin bagai.. 
Most of them, bersalin before edd. Ade 37 da bersalin, ade 38, 39.. 
Yg induce sebab overdue? Belum lg..! 
So scary aku ni lain mcm sket... Hari2 bangun pagi, tengok cermin..
Tengok perut, carik tanda2 bersalin yg mungkin ade.. Tp, so far belum lg ade.. Huu

Just sakit2 sket tu kerap je ade. Mcm little contraction, baby kicking sometimes kuat, sometimes pelan2 je.. 
Perut mengeras for few hours, tido dah tak brape selesa sbb da too heavy.. Haha.
Indah je pengalaman ni semua.. 

Last week balik rumah mak kejap, borak2 ngn dia tanya mak dulu bersalin awal ke ikut edd? Dia jawab ikut pengalaman.. 6 orang anak dia ikut edd, awal atau lambat sehari edd. Sorang je anak dia yg keluar awal 2 weeks. Fuhh.. Dengar mak cakap camtu, hopefully aku pun mcm tu la.. Aminn ya Allah.

Kalau boleh, kalaulah.. Kalau.. Aku....
Tanak kena induce. Ramai kate sakit induce jauh lg teruk dari sakit bersalin..
Tapi, kalau ikutkan.. Sama je jugak. Sakit bersalin tu tetap akan sakit kan. Haha
Aku percaya setiap orang akan merasai bahagian masing2.. Tu kira mcm rezeki la. 
Ape2 pun back to basic, banyak2 kan bergantung kat Allah. Dia maha mengawal segalanya.. Kepada Dia sajelah kite berserah.. 

Actually, aku ni agak emotionally unstable, sebab factor surrounding aku.. 
Yelah, bayangkan hari2 orang tanye bile nak bersalin.. Jiran sebelah umah aku lg tak boleh blah..
Asal pagi2 nampak aku kuar pegi keje je mesti bebel2 & kasi ceramah free.
 Katanye "ko ni ain patut dah tak boleh jalan2 keje lagi dah. Wan (dia dah berumur, aku panggil wan) tengok perut ko dah kemas sgt ni. Kaki ko tu dah bengkak sangat. Muke ko nampak sembab. Hadi tak risaukan ko ke? Bile Hadi nak mule amek cuti? Bile ko nak mule cuti? Mak ko tak datang lawat ke?" Bla bla bla.. 

Ok. 

Kalau benda ni, dia cakap sekali dua je takpe..
Ni kalau dia cakap setiap kali pagi2 aku nak gi keje, tak ke stress bin tension aku? Haha
Tp aku buat cool je.. Suami pun dah pesan, katenye layan je.. Orang dah tua memang caring mcm tu. Hahaha. Aku pun layan sambil senyum seikhlas hati walau dalam hati, porfavorr only God knows.
Semoga Allah mengampuni aku andai aku terfikir yg bukan2 ke atas jiran sebelah aku. Huhuhu..

Yep. 
Aku still pegi keje so far. Aku keje partially gomen & private. So nnt iA dpt cuti bersalin 3 bulan.
So aku gi la keje mcm bese selagi belum bersalin kan.. Syg la nak guna annual leave lepak2 kat rumah. Even aku kenal diri aku ni, kalau cuti pun bukan duk diam. 
Mesti masak la, kemas umah la, shopping gerak sana sini mcm org bukan ngandung. Haha
Asal weekend pun, kompem ke sana ke mari. So bab, hujung2 minggu org pesan kena banyakkan jalan.. Aku rasa aku dah cukup banyak jalan.. Kikiki..

Bila aku suarakan hati kat suami, 
Kate risau hari2.. Dia tenangkan aku dgn suruh tambah amal. 
Dia ingatkan aku banyakkan zikir, ingat Allah selalu.. Baca quran setiap masa..
Bangun tahajud, solat hajat, rajinkan solat dhuha.. 
So, setiap kali aku cakap risau je, benda yg sama dia ingatkan aku.

Nampak tak kat situ? 
Basically dekat Allah jugak kite berbalik.. 

Tp yelah, kite ni org pempuan, mcm2 emotion bermain. Kadang lupe kat Dia, kadang ingat.. 

So aku pun redha je la.. Tunggu sampai my exact edd (even i always hope that my baby will come out earlier)... But its still ok. 
Suami slalu gurau cakap, baby tu suke duk dalam my tummy kot.. Selesa ade aircond. Tambah plak mama dia suke makan macam2 lagi la baby happy tak kuar2. Haha

Last check up dengan doc (38 minggu) :

Baby's head baru enganged 1/3 (if 3/3 means dah dekat sgt utk bersalin) 
Aku tanye gak dia, should i be worried for this? Dia pesan.. Me dont have too. Just duduk2 atas bouncing ball.. N relax je sampai edd, kalau a week after edd belum ade any signs.. So just be prepared for induce. Gulp! 

Berat aku maintain alhamdulillah, makan mcm biasa selera aku memang jenis tak penah turun. 
Tp aku dah naik 18kg gak la selama aku ngandung ni. Keh keh keh
Berat baby? Aish.. Doc tanak scan plak.. Tp last check hari tu masa 36 minggu, baby dah reach 2.96kg.. 
Heart beat normal, 146 kalau tak silap..

Next week, check up for 39 minggu harap2 la doc nak buat scan. Kalau dia tanak, aku akan suruh gak hehe. 
Pada aku la kan, 
Dah lepas 36 minggu ni.. Setiap doctor yg buat antenatal check up SEPATUTNYA buat scan perut every week.. 
Sebab kite tak tau segala complication yg mungkin ade kat mommy tu kan, within hujung minggu mcm2 boleh jadi. 
Tu yg ade kes tetibe air ketuban tak cukup la sampai baby lemas, 
Baby dalam perut besar sgt la, 
Baby dah berak la.. 
Baby breech out of sudden la..
We never knows right? 

Yes, we do pray hard for nothing bad to happen.. But still, ade kan sket tanggungjawab utk concern kat mommies out there.. Cian mereka tau.. Ok para doctors? Hee

Mcm for my case, masa doc check perut.. Dia kata rahim aku tak nampak besar, so dia konfiden baby kecik je.. Siap tulis dalam buku report kate anggaran berat baby baru 2.6kg.. Aku tegur, kate eh doc.. "Last 2 weeks sy scan baby dah 2.96kg.."
Boleh ke main assume2 camtu without proper check n terus tulis dalam buku report mcm tu? 
Aiyakk... #facepalm

Ok la..
Sampai sini je aku tulis.. InshaAllah, nanti kalau rajin2 aku share ape yg patut.

Salam.. :)





No comments: